Kinder- en jongerenteam

Medisch Thuis beschikt over een divers team van hulpverleners. Zij hebben elk hun expertise, maar vertrekken vanuit de holistische en laagdrempelige visie van Medisch Thuis. Ze werken allemaal heel graag en met veel gedrevenheid met kinderen en jongeren.

Greet Van Nylen, Orthopedagogisch hulpverlener, Traumacounselor: “Ik begeleid zowel pedagogische als emotionele groeiprocessen van kinderen, jongeren en hun netwerk. De ervaring leert mij dat het kind of de jongere met hun gedrag iets duidelijk wil maken wat ze met woorden (nog) niet gezegd krijgen. Samen gaan we op zoek naar wat er onderliggend speelt. Dit alles gebeurt in een omgeving waar veiligheid en vertrouwen centraal staan en waar jij de regie krijgt over je eigen proces. Verbinden is mijn werkwoord doorheen mijn begeleidingen, zowel met de cliënt als het brede netwerk rondom. Ik ervaar een gevoel van dankbaarheid om een tijdje mee te mogen lopen op hun pad en hen te zien (op)groeien tot veerkrachtige volwassenen.”

Liesl Veulemans, Pedagoge: “Mijn hart gaat uit naar het ondersteunen van (jonge) kinderen en hun ouders en/of begeleiders.
We leven immers in een maatschappij waar opgroeien en (pril) ouderschap best onder veel druk kunnen komen te staan. Alles gaat snel, en we ervaren allemaal wel eens het gevoel dat het als maar ‘drukker’ of ‘beter’ moet.
Openheid en écht luisteren, om van daaruit gericht en op maat van het unieke kind en zijn/haar ouders en/of begeleiders aan de slag te gaan, vind ik cruciaal in de samenwerking die we aangaan.
Jezelf als kind leren kennen, en jezelf mogen en kunnen zijn als kind, in al zijn facetten, vindt zijn oorsprong op erg jonge leeftijd. Laten we dus samen een sterke basis vormen!”

Bram Vreven, Auticoach en Jongerencoach: “Al heel mijn leven werk ik als trainer, opvoeder en coach met jongeren en jongvolwassenen. Vanaf 15 jaar kan je bij mij terecht voor coaching bij: uit balans zijn, moeilijke fase doormaken, faalangst, onzekerheid, zich anders voelen, het even allemaal niet meer zien zitten,… Vanaf 15 jaar kan je bij mij terecht voor auticoaching: omgaan met verandering, verwerken van prikkels, omgaan met emoties en gevoelens, aanleren van sociale en communicatieve vaardigheden, versterken van praktische vaardigheden. Dit via een actieve vorm van coaching. Afhankelijk van de noden kunnen ouders, scholen of andere partijen betrokken worden om samen langs de jongere/jongvolwassenen te staan.”

Daisy Lavrysen, Kind-, jongere- en oudercoach: "Ik volgde de opleiding tot kind- en oudercoach bij Het Vrolijke Stekje om van betekenis te zijn voor kinderen en jongeren. Het begeleiden van kinderen en jongeren bij een gezonde emotieregulatie, prikkelverwerking en -ontlading op weg naar meer veerkracht, zelfvertrouwen en innerlijke rust, geeft me veel energie en voldoening. Samen met het kind en de ouder(s) onderzoek ik wat het kind spiegelt met zijn/haar gedrag. Zodra de boodschap duidelijk is die het kind wil brengen, ga ik heel gericht aan de slag met zowel de ouder(s) als het kind. Zonder oordeel in verbinding gaan met het kind, vertrekkend vanuit zijn/haar talenten, praktisch en oplossingsgericht, is mijn sterkte. Hierdoor kan het kind steeds meer zichzelf zijn waardoor hij/zij zich gezien en gehoord voelt. Het resultaat? Een blij kind en blije ouders!"

Stephanie Boeckx, Kinder- en gezinscoach: "Als Kinder- en gezinscoach bied ik gezinnen een houvast met alle vragen die ze kunnen hebben. Alle leden uit het gezin zijn welkom. Zelf ben ik afgestudeerd als kleuterjuf en bouwde ik al veel ervaring op met kinderen en hun ouders in de klas en buiten de klasmuren. Daarna volgde ik de cursus: kinder- en gezinscoach. Ik word blij wanneer ik met kinderen, jongeren en ouders aan de slag kan gaan. Ik ben ervan overtuigd dat we samen veel kunnen bereiken ook wanneer dit niet meer haalbaar lijkt. Nadat er een hulpvraag is binnengekomen gaan we samen aan de slag. Dit in verschillende vormen: groepscoaching, gezinscoaching, individuele coaching,…. Ik luister écht naar jouw hulpvraag en werk oplossingsgericht. Dit alles doe ik met heel veel liefde, passie en kennis van zaken én op een zeer open, laagdrempelige en speelse manier."

Jeroen Dillen, Klinisch psycholoog en geconventioneerde eerstelijnspsycholoog: "Als eerstelijnspsycholoog bied ik hulp van korte duur aan wie 16 jaar of ouder is. Mijn doel is jou in je kracht zetten en je psychisch welzijn verhogen. We bespreken samen je klachten en vragen. We verhelderen ze. We bekijken wat jij zelf kan doen om je beter te voelen, we zoeken samen hoe je met je klachten kan omgaan. We betrekken mensen die voor jou belangrijk zijn bij de hulpverlening, voor zover jij dat wil. Het kan gaan om familie, vrienden, anderen hulpverleners. Allerlei thema’s kunnen aan bod komen: somberheid, gebrek aan energie, onzekerheid, piekeren, laat zelfbeeld, moeite met relaties, eenzaamheid gevoelens van uitputting, verlieservaringen,…"

Meer info over eerstelijnspsychologische ondersteuning

Manuel Renders, Gamecoach: "Als gamecoach begeleid ik kinderen en jongvolwassenen bij het vinden van een gezonde balans in hun game- en schermtijd. Mijn missie als ervaren gamer, analist, coach en pedagoog is om gamen op een betere manier te integreren in jouw leven en dat van je omgeving. We streven naar een gezonde balans tussen gamen, sociale interacties, werk of school en het bevorderen van zowel fysieke als mentale veerkracht.

Mijn visie is dat we gamen niet volledig moeten stigmatiseren zoals bij andere verslavingen, maar in plaats daarvan streven naar een gezonde persoonlijke balans die voor elk individu anders kan zijn.

We erkennen ook de positieve en educatieve aspecten van gamen die we moeten omarmen, toepassen en benutten in de echte wereld."

Silke Vanderwaeren, Klinisch Orthopedagoog: “Ik beschouw kinderen, jongeren en hun gezin als onlosmakelijk verbonden. Zonder oordeel en vanuit écht luisteren verkennen we samen jullie bezorgdheden, maar ontdekken en versterken we ook de aanwezige krachten. Vervolgens stippelen we een traject op maat uit. Wanneer praten moeilijk gaat, zetten we creatieve werkvormen in. Iedere hulpvraag wordt bekeken vanuit de verschillende contexten (gezin, school, vrienden, …). Hierbij staat verbinding centraal. Indien nodig wordt er samengewerkt met de school en/of andere hulpverleners. Thema’s die aan bod kunnen komen, hechtingsproblemen, emotie –en gedragsregulatie, opvoedingsvragen, ontwikkelingsproblemen: ADHD, ASS, verstandelijke beperking, schoolmoeilijkheden, sociale vaardigheden en weerbaarheid, faalangst.”

Eveline Spiessens, Ergotherapeute: “Als ergotherapeut richt ik me op kinderen en jongeren. De leefwereld van kinderen en jongeren bestaat uit: spelen, school lopen, vrije tijd, lichaamsverzorging, deel uitmaken van het gezin enz. Moeilijkheden binnen de dagdagelijkse handelingen kunnen gezien worden in activiteiten zoals moeite met het schrijven, typen, stilzitten, inladen van een boekentas, opruimen, tanden poetsen, (zelfstandig) spelen, een cake bakken, boodschappen doen, ... Kinderen en jongeren met een specifieke diagnose zoals CP, ASS, DCD, ... , maar ook kinderen en jongeren zonder een diagnose kunnen bij mij terecht voor therapeutische ondersteuning binnen het dagdagelijks leven.

De therapie kan zich focussen op: motorische vaardigheden, schoolse vaardigheden (knippen, schrijven, ...), visueel-ruimtelijke vaardigheden (vormen onderscheiden, begrippen voor-achter, puzzelen, ...), sensorische vaardigheden (overprikkeling & onder prikkeling, ...), executieve functies (start-stop, plannen en organiseren, ...) zelfredzaamheid (tanden poetsen, veters strikken, aan-en uitkleden, ...) structuur en visualisaties (stappenplannen, ...), aanreiken van geschikte hulpmiddelen (penverdikking, antislipmateriaal, aangepast bestek, ...)"


Klik op de foto's voor meer informatie en contactgegevens.

  • {{ message }}
  • {{ bookable_message }}
  • {{ event_message }}
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x